17 augustus 2014

...weet de uitslag al

Voetbalscheidsrechter Dick Jol werd in 1995 door het TROS programma Deadline beschuldigd van illegale gokactiviteiten. De weddenschappen zouden plaats hebben gevonden bij een Haagse groenteboer. Later bleek daar onvoldoende bewijs voor te zijn en waren de getuigen niet betrouwbaar. Jol werd dus niet veroordeeld, maar de KNVB had hem wel op non-actief gezet vanwege het in diskrediet brengen van de voetbalbond. Uiteindelijk zou het bij een half jaar schorsing blijven, want via de rechter had Jol kunnen afdwingen dat hij weer mocht fluiten. Hij was immers niet veroordeeld.

Vanaf het moment dat Jol terugkeerde op de voetbalvelden, werd na iedere (in de ogen van de supporters) verkeerde beslissing "Dick Jol weet de uitslag al" gescandeerd. Een ludieke actie die de Hagenees overigens wel kon waarderen. Alhoewel Jol de fluit al lang in de wilgen heeft gehangen, is de leuze nog altijd te horen in de Nederlandse voetbalstadions. Iedere willekeurige scheidsrechter wordt tegenwoordig op die wijze 'toegezongen'.

Zaterdag vroeg in de morgen werd voor een radioprogramma van SlamFM een quiz gespeeld, waarvan één van de kandidaten de uitslag ook al vooraf wist. Deze kandidaat wist vooraf al dat hij de quiz zou verliezen. Noem het een vorm van 'matchfixing' maar toen hij wist wat de prijs was, wist hij al dat hij niet wilde winnen. Een rondvaart door Amsterdam hoefde hij niet, want hij mocht daar niet komen. Luister het radiofragment HIER. Een Feyenoord-supporter pursang!

Voor veel mensen mag de reactie van deze jongeman bekrompen of kinderachtig zijn, maar ik kan dit wel waarderen. Die gevoelens ken ik maar al te goed! Ik ben zelf ook een Feyenoord-fan in hart en nieren en ook ik moet h e l e m a a l niets van '020' hebben. Alleen bedoel ik met '020' puur en alleen dat clubje wat in die UFO in Amsterdam Zuidoost speelt. Met de binnenstad van Amsterdam is in mijn ogen niets mis. Sterker nog, ik mag graag één of twee keer per jaar naar onze hoofdstad afreizen. Gezellig, voor ons Friezen een compleet andere wereld.

En als ik dan naar Amsterdam ga, dan parkeer ik altijd in de parkeergarage onder die UFO. Om vandaar de metro naar Amsterdam Centraal te nemen. Ook bij de vele bezoekjes aan de muziektempels Ziggo Dome en Heineken Music Hall, parkeer ik mijn auto onder dat lelijke voetbalstadion. Je mag wel zeggen dat ik vaker 'bij' (niet 'in') de UFO ben dan bij 'De Kuip', de mooiste voetbaltempel van Nederland. Dat zal dit voetbalseizoen waarschijnlijk niet anders zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten