28 augustus 2014

NeckarSUlm

Wat kom je soms leuke dingen tegen op het wereld wijde web! Vandaag zat ik wat te sneupen op websites met te koop staande auto's. Niet dat ik van plan ben een andere auto te gaan kopen, mijn Amerikaans/Koreaanse bak kan nog wel even mee, maar gewoon om te kijken wat voor moois er allemaal te koop is.

In een opwelling typ ik NSU in. Op de website waar ik op zat (ik geloof Autotrader.nl) kreeg ik geen hit. Maar via Google.nl kwam ik op de website Oldtimers-te-koop.be terecht. Daar stond ie.... voor € 13.900,00 aangeboden... de NSU 1000 CL! Dit was de eerste auto die mijn ouders hadden. Dus dat
Dit is de C uitvoering. Volgens mij hadden 'wij' die.
karretje heeft een sentimentele waarde. Ik zou 'm graag kopen, maar ik heb het geld niet en ook de ruimte niet om het voertuig te stallen. Dus dat gaat 'm niet worden.

NeckarSUlm is van oorsprong een fabrikant van breimachines. Vanaf 1884 ging het verder als fabrikant van motorfietsen. Waar nu onder andere de Aziatische merken Honda en Yamaha de dienst uitmaken in de MotoGP klasse was NSU in de jaren '50 toonaangevend in de internationale racewereld. Vanaf eind jaren '50 werden er geen motoren meer gebouwd, maar ging NSU verder met het bouwen van personenauto's. De NSU (Prinz) 1000 was het tweede type wat men op de markt bracht.

Je ziet ze in Nederland helaas niet of nauwelijks meer rijden, al zullen er op oldtimerbijeenkomsten nog wel NSU's voorbij komen. Nieuw worden ze sowieso niet meer gebouwd, want in 1969 werd NSU overgenomen door Volkswagen. Het merk NSU werd samengevoegd met Auto-union. Dat werd later Audi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten