Google's zelfrijdende auto anno 2014 |
Biobrandstoffen hebben geen toekomst, want daardoor wordt voedsel schaars en (dus) onbetaalbaar. Waterstof lijkt er voorlopig niet door te komen, alhoewel men nog altijd zoekt naar een efficiƫnte en veilige manier om op waterstof te kunnen rijden. Op dit moment lijken de meeste automobielfabrikanten te kiezen voor elektrisch rijden. Nog altijd niet erg milieuvriendelijk, maar de techniek is al redelijk ver gevorderd. Vooralsnog is het voor 'Jan met de pet' nog onbetaalbaar. Zodra het massaproductie gaat worden, moeten de elektrische auto betaalbaar worden.
Maar hoe lang gaat dat nog duren ? En zijn de kinderziektes al overwonnen ? Een tweedehands markt is er nog niet of nauwelijks. Hybride voertuigen zoals de Toyota Prius zijn sinds begin deze eeuw op de markt. Hoe houden die zich? Rijden die in 2039 als oldtimer nog rond ? Veel ervaring is er nog niet mee. Overigens kan ik me niet voorstellen dat iemand over 25 jaar de foeilelijke Prius als oldtimer wil hebben, maar dat terzijde.
Afgelopen week kwam ik het onderstaande filmpje tegen. De Quant e-Sportlimousine loopt op.... zout (zee)water! En volgens de specificaties gaat ie nog snel (ruim 300 km/u) en lang (actieradius circa 600 kilometer) ook. Kijk dat zijn mooie ontwikkelingen voor de auto industrie. Zout water hebben we immers genoeg op deze aardbol. Het is bijna te mooi om waar te zijn. Wordt dit de toekomst voor het autorijden of is dat weer wat te gemakkelijk bedacht ? Het zoute zeewater is immers van iedereen, dus kunnen machtige bedrijven als Shell en Exxon daar niets aan verdienen. En denk eens aan ons begrotingstekort. Onze regering zal toch geen belasting op (zee)water kunnen heffen ? Over 25 jaar zullen we het weten....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten