21 augustus 2014

Colossus met pensioen

In Amerika is "Throwback Thursday" een begrip. Op donderdag mag je terugkijken naar het verleden, zullen we maar zeggen. Laat mij deze donderdag ook eens terugkijken in de tijd! Ik kijk vandaag terug naar juni 1997, de eerste keer dat ik naar de Verenigde Staten zou afreizen. Naar California om precies te zijn, om daar drie weken rond te trekken met een jonge vrouw die ik een jaar eerder in Nederland had ontmoet (en waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds contact mee heb).

In die drie vakantieweken heb ik onder andere Six Flags Magic Moutain in Valencia (iets te noorden van Los Angeles) bezocht. Six Flags zou later in Nederland Walibi Flevo overnemen, waardoor het ook hier bekend werd om zijn vele achtbanen. Destijds was het voor mij nieuw om in een pretpark te komen met bijna alleen maar achtbanen. Maar ik was al gek op achtbanen, dus het bleek voor mij het paradijs te zijn!

Twee achtbanen kan ik me nog goed voor de geest halen. Beide waren toen al oude achtbanen, één van staal (Viper) en één van hout. De houten achtbaan heette Colossus. Kolossaal was de tweelingachtbaan zeer zeker. Over de kop ging hij niet, maar hij bleek wel supersnel te zijn. In 1978 gebouwd als de snelste achtbaan  ter wereld. 100 kilometer per uur was de topsnelheid. Maar op 16 augustus jongstleden, 36 jaar na de opening, is Colossus 'met pensioen' gegaan. "Making way for exciting future plans", zegt de directie van Six Flags. Voor mij was Colossus 'exciting' genoeg....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten