19 augustus 2014

(H)onde(n)weer

Nederland is een echt kattenland, dat wisten jullie vast wel. De resultaten van dat wereldschokkende onderzoek zijn een paar weken terug bekend gemaakt. Via alle social media kanalen heeft u een wereldkaart met honden- en kattenlanden kunnen zien. Voor degene die het hebben gemist, heb ik de kaart hier nog even weergegeven.

Groene landen zijn kattenlanden
Nee, ik heb zelf geen kat. Maar hier in de buurt lopen er genoeg rond, dus er zal wel een kern van waarheid in zitten. Toch zie ik hier dagelijks meer honden dan katten. En nee, ik heb zelf ook geen hond. Ik woon namelijk zo ongeveer aan het begin van de grootste 'hondensnelweg' van de stad. Ik noem het Dogshit Avenue, alhoewel het slechts om een wandelpad gaat.

Op dat wandelpad zie je mij niet. Niet alleen heb ik het niet zo op honden staan, ook hoef ik niet zo nodig tussen de hondendrollen door te lopen. Want ondanks dat er veel mensen met een schepje en/of plastic zakje lopen, ruimt een groot deel van de hondenbezitters de uitwerpselen helaas niet op.

Wanneer het mooi zonnig weer is, dan is het natuurlijk geen straf om je hondje uit te laten. Maar als het 'hondenweer' is, dan weet ik niet of de baasjes het leuk vinden om een blokje te wandelen. Het lijkt mij in ieder geval geen pretje. Overigens heeft het slechte weer in werkelijkheid niets met honden te maken, wist u dat? In oud-Nederlands werd gesproken over 'ondeweer' wanneer het slecht weer was. De 'h' is er later aan toegevoegd, waardoor het 'hondeweer' en weer later 'hondenweer' werd! Kijk dat soort taalontwikkeling vind ik dan weer leuk....

In ieder geval is het vandaag zo nu en dan (h)onde(n)weer.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten