1 september 2014

Mooi verlengingsvoorstel (2)

Op 1 augustus jongstleden liet ik jullie het verlengingsvoorstel voor mijn hypotheek zien. Tot 1 juli 2015 hoefde ik geen hypotheekrente te betalen, stond in de brief van de hypotheekverstrekker. Natuurlijk was dat een foutje, dus dat hier een correctie zou volgen was te verwachten. Dit weekend lag de bevestiging in de brievenbus, vandaag is er voor het eerst de lagere hypotheekrente van mijn rekening afgeschreven.

Ontwikkeling hypotheekrentes (bron: geldreview.nl)
In plaats van 0,0% bedraagt de rente tot 1 juli 2015 2,1%. Ruim één procent lager dan de afgelopen jaren het geval was! Dat is ook hetgeen waarop ik had gerekend, dus ik ben voorlopig weer een tevreden mens. Op naar de volgende verlenging! Gezien het feit dat de hypotheekrente nog altijd dalende is en de marges van de banken nog steeds groot zijn (en groter worden), wordt het de komende jaren alleen maar beter voor huizenbezitters.

In tegenstelling tot de daling van de hypotheekrentes worden de huren alleen maar verhoogd, soms wel met vier tot vijf procent per jaar. Als dat vijf jaar achter elkaar gebeurt, dan betaal je als huurder over vijf jaar een kwart meer dan nu het geval is. Huren wordt daardoor bijna onbetaalbaar. Helemaal gezien het feit dat de huursubsidies alleen maar worden verlaagd.

De hamvraag is natuurlijk: "wanneer gaan de rentes weer stijgen?". Voordat de stijging inzet moet ik de hypotheekrente voor langere tijd vastzetten natuurlijk. Dit jaar heb ik gekozen voor verlenging met één jaar, maar volgend jaar kan ik wel weer eens voor een verlenging van tien jaar kiezen. Maar gelukkig hoef ik de keuze pas over een maand of negen te maken.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten