24 juli 2014

Straight from the heart

Politici..... ik heb er niets mee. Draaikonten zijn het. Mensen die staalhard kunnen roepen dat een rode broek groen is. Dames en heren die vandaag roepen dat we vooral linksaf moeten, om een dag later te roepen dat iedereen de verkeerde kant op gaat. Verkiezingsbeloften worden een dag na de verkiezingen al weer overboord gegooid. Harde woorden, blijken al snel loze kreten te zijn.

Tuurlijk het zal wel bij 'het spel' horen, want we zijn nu eenmaal een land wat door coalities een regering vormt. Maar voorbeelden zijn er natuurlijk genoeg van beloftes die men zich later niet meer kan herinneren. Ik denk even terug aan 'het kwartje van Kok' (een tijdelijke verhoging van de benzineprijs met Hfl. 0,25), die we nog steeds niet terug hebben gekregen. Diezelfde Wim Kok die later in het bedrijfsleven tonnen per jaar opstreek voor z'n werk als commissaris bij multinationals. Ver boven de Balkenende norm, maar die norm was er in Kok z'n tijd natuurlijk nog niet.....

Tegenwoordig is Mark Rutte onze 'aanvoerder'. Ik heb niks tegen Mark, in tegendeel zelfs. Of hij het politiek gezien wel of niet goed doet, laat ik even in het midden. In crisistijd is het sowieso lastig regeren. Als het bedrijf 'Overheid' jaarlijks vele miljarden verlies lijdt, dan moet iedere premier harde maatregelen nemen om de onderneming te redden. Uiteindelijk is het toch altijd de burger die het in zijn of haar portemonnee voelt.

Nee, ik kijk veel meer naar de persoon Rutte. Mark Rutte is zeker geen 'New kid on the block' in het politieke spectrum, hij is echter wel één van de jongste premiers ooit in ons land. Een jonge gast die zeker midden in het leven staat, dichterbij de jongelui dan menig andere premier in het verleden ooit stond. Een man die gewoon op festivals rondloopt tussen andere muziekliefhebbers, om maar iets te noemen. De tragedie met het lijntoestel van Malaysia Airlines is voor onze premier de kans om zijn kracht te laten zien. Laten zien dat hij het echt opneemt voor het Nederlandse volk. Volgens mij slaagt hij daar aardig in. Je kunt zien dat Rutte onder hoogspanning staat, maar tot nu toe lijkt hij 'deze test' goed te doorstaan.

Een andere politicus die wat mij betreft de laatste dagen 'de show steelt' (al is dat gezien de gebeurtenis misschien niet de juiste woordkeuze), is Limburger Frans Timmermans. Ik had die beste man wel eens op TV voorbij zien komen, maar pas afgelopen weekeinde begreep ik dat hij onze minister van Buitenlandse Zaken was (ik zei het al eerder.... ik heb niets met politici, dus ik volg het politieke wereldje amper meer de laatste jaren). Deze Frans Timmermans blijkt een unieke politicus te zijn: hij laat zijn hart spreken! Zonder omweg durft hij, in overigens uitstekend Engels, bij de VN-raad eens echt te zeggen waar het echt op staat.

Dat mag ook wel eens gezegd worden over politici dacht ik zo.... Hieronder het filmpje wat de hele wereld over gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten